Ahad, 13 Februari 2011

~Mungkinkah Kerana Setitik Madu Dan Seulas Durian~



   Assalamualaikum pembuka bicara,Hari yang mendung dan ceria,Atq bangun awal pagi kerana malam tadi aku ada janji dgn atq supaya tdur awal krn esoknya aku akn bawa dia ke PASAR TANI,fuh melonjak dia bila dengar perkataan PASAR TANI,mata yg kelat kini menyala bagaikn sportlight STADIUM MERDEKA,sukanya dia hndk kesana.Em tau sajalah kat sana 2 byk brg mainan puas nafsu mata dia lau d jamu.Atq dh mula membuat perkiraan utk membeli apa yg dia inginkan,em apa lg klu bkn ATOMAN DAN RAKSASA CRAB katanya sbb tangan raksasa tu mcm tangan crab ada sepit,mmg lau main benda alah 2 tahan dia 2jam lau d sertakan dgn tgok cd sekali,fuh cayok lah atq mmg peminat setia ATOMAN.
   7.30pagi jam didinding,em awl pagi atq dh bangun,pe lagi mukanya pnuh dgn kegembiraan harapan yg besar utk dapatkn apa yg di inginkan.Minta di mandikan dh tau lh 2 mmg nk tagih janji yg ummi janjikan,x ckp byk trus dia bgunkn abinya yg sdg tidur katanya,ABI JOM KITA G PASAR TANI....Abi buka mata dan senyum malah x byk tnya tkut emosi atq kacau pla,maka LAYANNNNNNNNNN...Jam9 pagi naiklh kami kereta 3branak ke pasar tani,fuh x sabar atq nk trn bila smpi sana,smpikn abi nk cari parking keta pon dia bising2 katanya cepatlh b....atq nk g pasar tani ni.K parking dh msuk,kami 3brnk k'destinasi ikut kaki atq melangkah...Langkah kaki terhenti dek tertarik dgn serangga,Em atq mmg minat dgn MENATANG(kata atq-mksudnya binatang),syok dia tgok bbda alah 2,nk tau pe bnda?,em LEBAH.
   Berani dia parking dkt je dgn besen org jual lebah 2,pe lagi siap minta nk try lg MADU LEBAH 2,FRESH N ORIGINAL,d cubanya em katanya SEDAP...di mintanya ABI,ATQ NK LAGI..Si abi ni pon tnpa pk pjg belilah sebotol saiz besar otol sos cili kcil,reganya $15hengit.Mmg atq suka madu,jus tok guru,kurma n kismis.Pantang jmpa mst dia nk n mesti beli.Em dh hbs bli apa yg patut,kami pon jln lh menuju kekereta utk pulang.Waduh DURIAN,mmg atq  kami 3brnk AN2 DURIAN,pe lg parking baik lh siatq ni nk durian,bnda alah 2 x blh cuba,nk x nk blilh kami 4biji,x mhl murh je $10hengit.Em dlm keta atq ku lihat apy semacam je,bkn apa smua dia nk abi blikn,dh smpi rmh x sabaq dia minta abi buka durian 2,pe lg lps mkn nasi lemak,pulut kuning lepaskn pla napsu nk mkn durian,em abi dan atq dop lyn durian kat dapur,aku mmg kekenyangan sgt smpikn dh x blh msuk walau 1ulas,maka ku tgok je mrk dua brnk mkn durian mcm tikus tgok besi.
   Jam8.30 atq dh tidur sbb ptg tadi dia x tidur,dlm setengah jam atq lena ku dgr atq batuk2 dlm bilik,sangkaku mgkin batuk biasa,ku biarkn seketika,bqtuk atq berselang dgn mengerang,bnyi lg atq batuk,ku msuk bilik utk tgok atq,em bau semacam je,mcm munyah,mcm tahi,aku hampiri atq,YA ALLAH,terkejut BERUK aku,rupanya atq TERBERAK,tp yg herannya atq msh lg blh tidur lena,blh d katakan separuh bdn pnuh dgn tahi ceroh(cirit),dr pinggang ke bawah,pada cadar x blh cakap,1bdn pon blh dikatakan bau tahi,Aku kjitkn atq utk bgn dan basuh berak,syukur atq faham c2wac dia 2 walau dlm mata kelat2 x dpt buka sbb ngantuk.Aku tpksa mndikan atq krn 1bdn pnuh dgn bau tahi,dh siap urus atq,aku tukar cadar,p syukur sgt2 dlm mata dia yg ala2 stim 2 sempat jg dia tlg aku pasangkn cadar,di tarik2nya mana yg x betul,tlg aku msukkn sampul bantal,lantas ku terlintas d benak pikiran ku,syukur ya ALLAH krn mengurniakn ank yg ringan tulang,sama mcm dgn abinya  yg slu suka tlg aku buat ERT*ekonomi rmh tgga),bsuh,jmur,angkt dan lipat kain,sapu dan mop lantai,urus atq dan segala2nya cuma satu saja abi kekok kalau di dapur.Em x napikan abi mmg kurang pandi msk,sama mcm aku,akupn apa kurgnya,msk yg pandai je,aym gorg n sayur goreng 2 mmg menu x blh di tgglkn.
   Setelah siap cadar terpasang,atq tarik tgn aku katanya jom lh teman atq tidur,atq nk minta maaf,em terharu aku mendengar tapi x heran lh sbb setiap kali bila dia rasa dia buat salah mmg dia akn minta maaf,syukurlh sekurang2nya dia tau dia silap dan x sengaja.Cuma satu je persoalan aku,APA KAH SEBAB YG BUATKAN ATQ CIRIT(berak ceroh),adakah krn mkn madu@ durian????.
Tapi kedua2 benda alah 2 PANAZZZZZ,em kesian atq...MAAFKN UMMI DAN ABI YA SAYANG...




1 ulasan:

  1. Maafkn Ummi Dan Abi sayang krn kurang pendetahuan pemakanan,sayang tpksa bangkit dr mimpi yg indah utk ke bilik air,basuh yak,mandi dan tolong ummi pasang cadar pd malam ari....S'sungguhnya jasamu ttp ummi kenang,SAYANG ATQ...Mummmmhh..

    BalasPadam