Sabtu, 29 Januari 2011

~~Bila SAYANGKU(Atq) Sakit Hatiku Mulai Resah~~

     Assalamualaikum pembuka bicara..Em tanggal haribulan sudah pastinya aku lupa tapi yg pastinya peristiwa ini berlaku pa tanggal MARCH 2010.pada siang harinya ATQ begitu aktif bermain dgn bapa saudaranya AYAHSU n POKSU,sebelah ptgnya pula siap bermain bola lg dgn bapa saudaranya itu,itupun setakat tendang2 dlm rumah je lh.Aku n Abi begitu gembira n tersenyum melihat karenah bapa2 saudara melayan karenah ATQ.Bila fajar menjelang badan ATQ mulai panas,tanda2 deman sudah nampak.AKU mulai risau,bkn apa kemerahan sudah pnuh satu bdn,mata,milut,sudah pun bengkak.Selalupn mmg mcm ni lh keadaan rupa ATQ lau demam sbb kata doktor PANAS DALAM itu lh jadi mcm ni@dengan kata lain ELEGIC.Kalau kauorg nk tgok rupa ATQ lau setiap kali dia demam em mcm ni lah,kecian ATQ.Terima je lh SAYANGKU,REDHA.uh ya buat pengetahuan kau org smu penyakit elegic ATQ ni sbnrnya di warisi oleh AKU N ABI,sememangnya AKU N ABI pn ada dlu sblm ATQ dilahirkn,p setelah aku melahirkn ATQ,elegic AKU N ABI,jarang2 je terjadi.Kini pa ATQ pula dia hinggap setiap kali ATQ DEMAM....Sabarlah SAYANG....
     Tepat jam 2pagi ATQ terjaga dan minta susu,aku trus bangun dan buat susu,YAALLAH alangkah terkejutnya aku melihat wajah ATQ sedemikian rupa,sehinggakan ATQ nk minum susupn susah sebab bibirnya bengkak.AKU N ABI bercadang untuk bawa ATQ ke hospital sebab dah lah muluy ATQ  bengkak malah suhu badan ATQ pula tinggi em x silap aku 40'c.Aku bersiap brg2 ATQ kot manalh tau ATQ ditahan di WAD.Ibu mana mahu anaknya di tahan di wad sedangkn kanak2 lain yg sebaya dengannya seronok bermain di luar sana dengan k'kwn.Aku n Abi TAWAKAL je bawa ATQ ke hospital.Sepanjang perjalanan aku kehospital mulut aku x henti2 berdoa semoga ATQ tidak d tahan di wad.Sesampainya kami di hospital,Abi daftar nama ATQ,kami tunggu giliran dengan sabar.Pada masa itu jg ramai pesakit yg datang,entah apa sakit mereka,hanya mereka je yg tau  dan merasakannya.ATQ tidur dipangkuan ku.
     Hampir sejan kami menunggu,tibalah giliran ATQ dipanggil,kami melangkah masuk dgn penuh tandatanya???,apakah ATQ di tahan di WAD????,em setelah doktor memeriksa ATQ memeng SAH ATQ ditahan dalam bilik pemeriksaan.Kata doktor,ATQ perlu di masukkan UBAT,kata doktor tengok dlu apa tindakan ubat ni.Kalau bengkak2 ATQ ni kurang@terus hilang maka ATQ x jadi di tahan d WAD.ATQ dibaringkn keatas katil pesakit untuk dimasukkn JARUM DITANGANNYA,YAALLAH,kata DOKTOR PADA ATQ,EM KALAULH PESAKIT DIA NI SEMUA MCM ATQ,X BYK KARENAH,X MERAUNG BILA MASUK JARUM DLM TGN DAN X MERAUNG BILA UBAT DI MASUKKN DLM TUBUH kn SENANG KERJA DIA...GOOD BOY kata doktor pada ATQ.AKUbersyukur sgt pd saat itu kerana ATQ x menangis malah berterima kasih pada ALLAH kerana mengurniakan seorang ANAK yang BAIK.INSYAALLAH....
    Kami tinggu dengan berdebar,bengkak2 ATQ semakin berkurangan,selang satu jam ubat dimasukkn dalam badan ATQ mulut yang bengkak telahpun nipis sedia kala,perubahan itu memberi petanda yang ATQ tidak ditahan  INSYAALLAH,itulah harapan AKU dan ABI...Selama ubat dimasukkn dalam badan ATQ,ATQ x byk karenah,cuma terbujur kaku tapi masih lagi bermain mainan kesayangannya itu iaitu ULTRAMAN....Tetiba bayang doktor muncul di katil ATQ,doktor senyum,petanda itu sudah aku tahu yang ATQ dapat pulang kerumah.SYUKUR sangkaan aku betul,doktor memberitahu yg DANIAL BOLEH PULANG SAMBUNG TIDUR DIRUMAHHHH...Apa lg AKU dan ABI memanjat kesyukuran dan berterima kasih pada doktor.Kata doktor dia akan beri ubat dan beri mkn ikut masa yang ditetapkan.Kami mengambil ubat dikaunter ubat dan bergegas kekereta untuk pulang.Dalam kereta ATQ sempat beritahu pada AKU dan ABI yag dia nak makan KFC.Kami saling berpandangan,bkn apa adakah KFC diwaktu2 macam ni.Tepat jam 4pagi kami 3beranak ke BANDAR mencari kalau2 masih BUKA KAH KFC PADA WAKTU2 MCM NI?????...
     ALHAMDULILLAH....mujur lh KFC di bandar KANGAR 2 24JAM.ABI terus beli makanan kesukaan ATQ kentang goreng dan kentang lenyek.Kami pun pulang kerumah dengan GUMBIRANYA  kerana ATQ dapat pulang dan x jadi di tahan di wad....OH YA di sini AKU SERTAKN gambar ATQ ditahan di bilik pemeriksaan@wad sementara selama lebih kurang 1jam lebih...KECIAN ATQ terpaksa merasa jarum lagi buat kesekian kalinya..Harapan AKU dan ABI selepas ini cukuplh ini kali terakhir ke hospital@wad kerana kami tidak sanggup lagi tengok ATQ ditusuk jarum yang tajam itu...Ta ini lah hakikat hidup,KITA HANYA MERANCANG TAPI ALLAH YANG MENENTUKAN...REDHA n PASRAH....
                                                SABARLAH SAYANG,doa UMMI dan ABI semoga SAYANG(atq)
                                           tabah dan sabar menerima QADA' dan QADAR...
                                                KAMI SEMUA SAYANG ATQ.....LOVE YOU FOREVER....

1 ulasan:

  1. Doa UMMI n ABBI semoga ATQ membesar dengan penuh kasihsayang yg kami bekalkn,menjadi seorang anak yang soleh,mendengar kata,menghormati org yang lebih tua dan yang paling penting BERJAYA DALAM HIDUP...UMMI dan ABI SAYANG ATQ....

    BalasPadam