Ahad, 30 Januari 2011

^--Bila Hati Sudah Berkenang--^

   Assalamualaikum dan apa khabar pada yg sedang mengikuti catatan ku ini.Terima kasih tidak terhingga pada adkbradik,serta pada kedua ibubapa iaitu mek dan ayoh yang banyak bersabar dengan sikap aku yang panazz baran ini.ok,berbalik pada apa yang aku nak ceritakan didada coretan ini....
   BILA HATI SUDAH BERKENANG...sesuai dengan ungkapan ini,x kenal maka x cinta.Setelah bermacam2 dugaan yang aku alami pada percintaan aku yg pertama,dengan seorang insan yang aku panggil 'IS'@lebih sinonim dengan nama glamournya 'MAE POK'.Aku telah membawa diri kesebuah tempat bernama KERRY'S.maka disitulah permulaan hidup baru ku bermula.Aku berkerja disitu setelah di rekemen oleh kakak aku sendiri K'YAE' yang telah banyak memberi aku dorongan untuk teruskan penghidupan ini,x lupa jiga pada adik aku yang sorang ini iaitu 'YATI' yg juga salah seorang selaku adik dan teman dikala aku susah,senang,sedih dan gumbira pada saat aku dikecewakan.Inilah kakak dan adik yang aku cakapkan itu....


   Kerja baruku bermula dengan jawatan ASST.SUPERVISOR d pasaraya tersebut dibahagian STATIONARY.Em aku bahagia dgn kerja baruku.Masa berlalu begitu pantas,2bulan aku brrkerja ditempat baru itu tiada sebarang masalah.Seolah2 tidak ada apa yang berlaku pada aku sebelum itu.Tapi kadang2 bila malam menjelma aku mulai dibayangi dengan CINTA MONYET dialam persekolahan..uh ya x silap aku periatiwa ini berlaku pada tahun 1999.Dalam tempoh ini memangnya AKU setia pada CINTA aku pada insan yang bernama 'IS'.Tapi inilah dikatakan JODOH,bercinta dengan org lain berkahwin dengan orang lain.
   Dijadikan cerita,kakakku ada berkenang dengan seorang insan,opsss bkn untuk dia tapi untuk aku katanya.Dia menyuarakn hasratnya untuk jadikan insan teman hidup aku dengan kata lain GEWE.Gewe tu kekasihlh...hehehe...Mulanya amat berat aku untuk menerima pelawaan kakakku itu,aku bertanya pada kak yae,em sapa yang empunya diri...k'yae dengan spontan menjawab,tuuuuu budak depan department mu 2,HOUSEHOLD.Hah???,aku terkejut berok,,eh tok sey ah,malu aku,sbbnya budak tu SOMBONG,BERLAGAK HAANDSOME,kataku,sbbnya kalau selisih dgn aku x pernah senyum..Lagipon x silap aku dia tu dah ada aweksss,kataku untuk meyakinkan k'yae.Ehhhh mu jgn bimbang aku dengar dia baru lepas PRUH,budak ni baik,aku selalu terserempak dia kat SURAU,dia rajin SEMBAHYANG..
   Aku menjawab,em tengok ah dulu,,,Dalam diam aku memerhati insan ini,oh lupa aku nak bagitau namanya,APAZAR namanya,nama seorang insan yang membawa kebahagian dialam hidup aku,hidup
keluarga besarku dan yang utamanya hidup pada keluargaku tiga beranak pada hari ini.OPSSSS,dalam pemerhatian aku itu,dalam diam aku sudah mula jatuh hati.tapi belum jatuh cinta k.di prndekkn cerita lh,MAKA TERJALINLAH HUBUNGAN KASIH DAN SAYANG ANTARA DUA INSAN iaitu antara CT&PAJA,blh dikata hebat juga lh halangan yg terpaksa kami tempuhi dalam bercinta,seperti pasangan kekasih lain,ada mdu dan ada hempedunya,ada masa baik dan ada masa kami gaduh.Tapi dalam hubungan yang suci ini DIA memang banyak mengalah.
   Lama aku bercinta 3tahun,akhirnya hubungan kami terjalin dengan ikatan pertunangan.

 Maaflh sbb gambar ni x berapa terang ckt coz gambar ni aku scan,almaklum lh pada masa 2 handpon kamera blm ada lg,ada pon mungkin aku terlepas pandand@mahal.Setelah bergelar tunangan APAZAR,aku d duga lagi dengan masalah,masalah yang x dapat aku terima selepas sebulan bertunang iaitu APAZAR telah dipanggil untuk menyertai PDRM.
   ALLAH HU AKBAR,luluh sebentar hati aku untuk menerima keadaan ditinggalkan,apalh akan jadi setelah aku ditinggalkan setelah bergelar tunangan orang,macam2 terlintas di hati aku,mungkinkah DIA akan setia pada aku?..AKU sebenarnya fobia dgn apa yg berlaku sebelim ini,bkn apa takut nasib yang sama aku terima dalam pada kita bercinta bagai nak rak,kita setia tapi ditinggalkan begitu saja,tanpa khabar berita.Tapi aku bersyukur krn apa yang berlaku rupanya ada rahmat,rahmatnya MASIH ADA YANG SAYANG JUGA PADA AKU.TERIMA KASIH APAZAR...Maka bermulalah hidup aku tanpa tunangan disisi,banyak dugaan aku dalam mengharungi saat menjadi tunangan org.Setelah sekian lama aku menunggu APAZAR di pusat latihan polis PULAPO KUALA LUMPUR,maka saat di tinggu telah tiba,APAZAR sudah tamat latihan,tidak kami buang masa lagi,dalam masa dia bercuti kami telah disatkan dalam satu ikatan yang setelah sekian lama kami tunggu,ya ikatan PERNIKAHAN,dan PERSANDINGAN.Lagu KASIH KEKASIH salah satu lagu menjadi kenangan terindah buat kami,dulu kini dan selamanya.






    Setelah berkahwin sekali lagi aku di duga oleh ALLAH,iaitu ditinggalkan oleh suami tercinta iaitu dia ditugaskan di MIRI SARAWAK dan mengangotai pasukan PGA(pasukan gerak AM)dengan kata lain polis hutan.Lama jg aku menunggu,hampir 5bln aku tinggal rumah mek di kulaifornia dan membantu mek berniaga dikantin.Siang berganti malam,hari berganti bulan,masa ditunggu telah tiba,APAZAR meneleponku dan memberitahu supaya aku datang ke MIRI dan tinggal bersama2 dengannya.Dia tidak dapat datang ke kulai untuk menjemput ku.Dengan berbekalkn perasaan rindu dan ingin berjumpa dengan suami tercinta sekaligus untuk hidup dialam rumah tangga maka aku gagahkan juga untuk terbang ke SARAWAK,perjalanan aku kesana memakan masa 1jam 45minit.
   Nekad dengan tidak tau apa2 dan x pernah dalam hidup naik BELON(kapal terbang),maka sampai juga aku akhirnya di MIRI SARAWAK.Tibanya aku dibala ketibaan dari jauh sudah ku nampak wajah ceria suamiku menunggu,DIA menghulur tangan menyambut tanganku,aku bersalaman dengannya,DIA MENGUCUP DAHIKU,yaALLAH sekali lagi hatiku disentuh,SESUNGGUHNYA ENGKAU DICIPTAKAN UNTUK AKU APAZAR,dan AKU DICIPTA UNTUKMU.Maka bermulalah penghidupan kami suami isteri.Hari2 hidip kami mmg indah,Setelah 3thn kami hidup bersama maka kami dikhabarkn berita gumbira iaitu aku MENGANDUNG buat pertama kalinya,hari2 kami bertambah bahagia,tapi sayang kandungan ku tidak bertahan lama hanya 2bln saja,kandunganku GUGUR x bersebab,t'tiba kuar darah,kehospital dan x dapat diselamatkn.
   Kami REDHA,selang setahun kemidian aku mengandung lagi,sekali lagi kami diberi ujian rumah yg kami duduk terbakar kerana litar pintas.Aku lari untuk selamatkan diri,larian aku itu seolah2 aku x mengandung,aku lupa seketika.Aku terjatuh ditangga,DENGAN KUASA ALLAH,SYUKUR KANDUNGAN KU X APA2,masa 2 APAZAR pergi alihkan kereta,aku bawa apa yg blh aku bawa iaitu emas,handpon,kamera dan sedikit wang yg ada dlm simpanan dirmh.Setelah api di padam kami kembali kermh yg terbakar itu,sedih,takut mcm2 bermain dipikiran,sedih ngenangkn byk jg brg dpur,perkakas perabot,dan emas yang hilang entah kemana.Takut pula kerana memikirkan mcmana lh keadaan kandungan ku ini.Pinggang ku rasa mcm nk pecah,sakitnya x terhingga,mujurlhlah pada masa itu seorang kawan yang prihatin membenarkan kami menumpang di rumahnya,ABY namanya.Terima kasih kawwan kerana memahami keadaan kami pada masa itu.                                                                       
     ALHAMDULILLAH berkat benih halal,kandunganku x ada apa2 masalah em TERIMA KASIH ALLAH kerana memberi aku peluang menjadi seorang ibu,Rahmat di sebalik kejadian itu rezeki kami mangsa kebakaran  amat murah,sumbangan yang kami terima tak putus2,kalau dihitung lebih kurang $8K kami dapat,ALHAMDULILLAH rezeki ALLAH,dengan wang itulah kami membeli barang2 baru.Maka bermulalah episod baru kami.Perutku semakin membesar,perasaan takut,gembira bercampur baur.GUMBIRA kerana kami bakal menerima ahli baru dalam hidup,TAKUT memikirkan macamanalh aku ketika sampai saat untuk melahirkan,selamat kah aku dan anakku@sebaliknya.Dipendekkan cerita,kini bayi yang ku kandung sudah mencecah umur 3tahun4bln,sangat akfif,petah berkata2,pandai memujuk,pandai ambil hati,ringan tulang,mudah meminta maaf,berdikari, cuma satu je sifat DIA yang kami x berapa gemar SUKA MERAJUK,tapi x heranlh dia merajuk sebab selalupun dia merajuk x lama sebab dia akan pujuk hati dia sendiri,selepas itu dia akan datang pada kami dan meminta maaf.Inilh orangnya yang kuat merajuk,hehehe...

                                                MUHAMMAD DANIAL AFIQ namanya.
                                                     ATQ nama glamournya...

1 ulasan:

  1. Merajuk pon merajuk jg tiq,jgn slu mcm ni kn ummi,abi x beli atoman kn hah nk ckp ape...:-) :-)..pe2pon WE LOVE 2 EVER N 4EVER...

    BalasPadam